Alla inlägg den 13 december 2016

Av underbarakatter - 13 december 2016 12:15

För många år sedan läste jag tyska på gymnasiumet, och fick då lära mig de tyska modala hjälpverben. Det var tre grupper och jag kunde dessa som rinnande vatten! Kommer fortfarande ihåg en grupp: ”an auf hinter in neben uber unter vor swischen”. Märkligt hur vissa saker fastnar i en hjärnvindlingar!? Varför tar jag upp dessa modala hjälpverb? Jo de symboliserar klart en ras jag har nöjet att äga, nämligen Cornish Rex!


Översätter man dessa modala hjälpverb blir betydelsen ”på/ovanpå, bakom, inne, bredvid, ovanför, under, framför och mellan”, det vill säga hjälpverben speglar cornishens livliga temperament! De ska verkligen vara med överallt, hela tiden. Dessutom kan de ha specialintressen, som de livligt sysslar med! Den ena av mina rexar är otroligt intresserad av rinnande vatten och diskhoar. Hon kan sova mycket djupt, men så fort jag slår på en vattenkran i huset, kommer hon galopperandes för att metodiskt undersöka vattnet! Diskar jag, följer hon noggrant allt jag gör, och diskmedelsbubblor är särskilt intressanta. Den andra rexen tycker att vatten är så där, men för säkerhetsskull sitter hon på axeln och studerar den första rexens intensiva intresse! Rex nummer två´s specialintresse är blomjord…. Minst tre gånger varje dag, får jag sopa eller dammsuga blomjord efter hennes undersökande intresse. Ta rätt på krossade blomkrukor, plantera om det som går att räddas. En orkide välte hon så många gånger att den nu slutat sina dagar i komposten.


Sitter jag och stickar, ska de ligga i famnen, och jobba med garnet, och bråka med min hobby. Tålamodkrävande så det förslår. Äter vi mat, sitter de bredvid och kollar. Fikar vi, sitter de med och kollar. På toaletten får man inte heller vara ifred. Bakar jag, ska de trava över mjölet ett par gånger, och göra så att mitt gråa hår blir ännu gråare… Den yngre rexan kan utan förvarning, hoppa upp på en, för då ska hon sitta på axeln och vara med.


När de leker, tar de ingen hänsyn till nåt som råkar stå i vägen. En gång jagade de varann över kaffekoppar och fikabröd, koppar välte, och ett visst mått av kaos uppstod. Det var tur att de inte brände sig.

Då vi har främmande, brukar jag stänga in katterna, just för att rexarna är så krävande, de vill ha all uppmärksamhet. Alla gäster uppskattar inte det.


För många år sedan, då jag hade en huskatt och fyra skogkatter, hade jag främmande på besök. De visste att jag var en ”Crazy cat lover” och efter nån timme eller två, frågade de var alla mina katter var. Svaret var att de låg i vår närhet på ett försynt icke störande sätt. Denna försynthet visar inte rexarna, mina två ger skenet av att det finns minst tio katter i rummet, just för att de är överallt, hela tiden.


            



Katterna från vänster:

Den jordarbetande rexen Mizzla; därefter den vattenintresserade Lizzie och till sist den lugna välartade sibiren Fritzla! 

Ovido - Quiz & Flashcards