Alla inlägg den 28 december 2016

Av underbarakatter - 28 december 2016 18:01

En av mina släktingar hade sjukdomen Vitiligo, vilken jag tyckte var märklig i unga år. Det går att läsa om denna sjukdom på nätet men kortfattat är det en autoimmun sjukdom som leder till bortfall av pigmentering i huden och håret. Vitiligo drabbar ca 1-2 % av en population, och hos människan syns den tydligare hos mörkhyade.


Häromdagen såg jag en bild på Facebook - och jag vet, man ska inte alls tro på allt som presenteras på Facebook, men det var en bild på en katt som drabbats av vitiligo vid ca 7 års ålder. Den var kolsvart som ung. I början hade katten få vita fläckar i det svarta, men allteftersom sjukdomen tilltog blev den allt mer fläckig.


Jag tycker att denna katt är så otroligt vacker att jag vill visa er den!


 

Ovido - Quiz & Flashcards