Alla inlägg under december 2016

Av underbarakatter - 4 december 2016 23:15

Mitt namn är Marianne Eriksson och jag är klubbens utställningssekreterare!


Jag har haft katter sen 1985. Det började med en huskatt Harald, som fick mig att inse hur ljuvliga katter är och att man inte kan klara sig utan dem. Efter min ”Harald” blev det en huskatt till, Odin, efter honom vågade jag mig på en Norsk Skogkatt och började ställa ut! Tycker mycket om utställningar och har ställt ut mycket under åren. Tycker också om att vara med att arrangera utställningar, första utställningen var en som UK arrangerade i slutet av 1980. Kommer ihåg att jag arbetade ungefär 40 timmar på en fredag till natten mot måndagen. Och det var jätteroligt!

Efter att ha haft skogisar under många år, började jag tycka att det var lite jobbigt med all päls, och fastnade för Cornish Rex! När de två sista skogisarna avlivades vid 17 och 15 års ålder skaffade jag cornishar, och ställde ut ganska mycket. Tyvärr förlorade jag mina rexar och en huskatt i en villabrand 2014. En händelse som jag kunde ha varit utan. Någon orsak till branden kunde aldrig fastställas.


Då planerna för vårt nya hus började bli klara, var det dags för två nya efterlängtade katter! Man kan kalla dessa för ”styrelsekatter” då uppfödarna var med i Uppsala Kattklubbs styrelse. En cornish köpte jag av Emil och Vincent, och en sibir av Madde. Sibiren var ett impulsval, kunde inte motstå en sådan vacker färgglad sköldpadda!


I december 2015 flyttade en vit huskatt in till vårt hem, det var en hemlös katt som jag sett under några månader utanför att stall och som jag tog hem efter att det varit minus 15 grader tre dagar på raken och han desperat försökte ta sig in i alla bilar, in i stallet (de vill inte ha katter där så han blev utmotad hela tiden). Han fick namnet ”Snöfrost” och denna gentleman kan jag presentera om vid senare tillfälle!


I maj 2016 flyttade den sista (?!) katten in till vår familj. Återigen en cornish från Emil och Vincent! Flocken fungerar otroligt bra, och nu kommer det att dröja innan det blit dags för någon mer katt!


Jag kan också nämna att jag har ett stamnamn S*Trollborgens, i vilken några kullar skogkatter och cornishar fötts. Som det känns idag, kommer jag inte att ta fler kullar, men man kan aldrig veta, för det finns inget ljuvligare än kattungar!


Nuförtiden ställer jag inte ut i lika stor omfattning, mest på grund av ett annat intresse – nämligen häst! Jag och dottern har haft foderhäst och egen häst under några år nu, och att ha häst tar jättemycket tid, och kostar pengar dessutom! Just nu har vi köpt en ny häst, som kommer till oss nångång i början av 2017.


         

Av underbarakatter - 2 december 2016 08:00

En liten påminnelse om Sveraks öppettider under jul/nyår 2016/2017.

Viktigt för er som har kommande ärenden i Sveraks regi! 


 

Ovido - Quiz & Flashcards